על כלב נחיה | לחיות עם כלב

כל אדם שראייתו נפגעת במידה ניכרת, עומד בפני הצורך לשמר את עצמאותו בהיבטי חייו השונים. היבט מרכזי הוא היכולת לניידות עצמאית. את זאת מאפשר כלב הנחיה: הליכה חופשית, זקופה, נינוחה, בטיחותית ויעילה.

הרגע שבו חוזרים הביתה עם כלב נחיה חדש הוא רגע מרגש ולא רק בפעם הראשונה. אולי תצחקו, אך יש המשווים אותו לחזרה עם תינוק חדש מבית החולים לאחר הלידה. חשוב לזכור שכעת הכלב נמצא במגרש הביתי שלכם ואילו בעבורו הסביבה היא חדשה, מרגשת וזרה. עליכם להיות איתו, לתמוך בו ולהקדיש זמן לתהליך ההתאקלמות שלו. משום כך חשוב שתדחו חופשות ונסיעות ארוכות לפחות בארבעת השבועות מתאריך חזרתכם הביתה.

לאחר קורס ההדרכה החיים חוזרים למסלולם. אנו, במרכז לכלבי נחיה נהיה במרחק שיחת טלפון, אך הרעיון העומד מאחורי פרויקט כלב הנחיה אינו יצירת תלות בארגון שמטפל בכם, אלא לאפשר לכם לשמור על עצמאותכם. במשך שנות עבודתכם עם הכלב ננסה לשמור על הקשר אתכם על ידי עדכונים במכתבים על הנעשה במרכז והזמנה לאירועים שהמרכז משתתף בהם. כמו כן ישנו הביקור השנתי. אחת לשנה יגיע מדריך מצוות המרכז לצפות בהליכה שלכם עם הכלב, לענות על שאלות ולהציע פתרונות לבעיות שנתקלתם בהן.

כלבכם הוא קודם כל כלב ורק אחר כך כלב נחיה. הכלב הוא בעל חיים מבוית ולכן הוא תלוי בתחומים רבים בבעליו. ננסה לגעת כאן בקצרה בנושאים אלו:

קשר וחום. הכלב הוא בעל חיים חברתי. הוא פורח כשהוא חש אהוב ושייך. הכלב אינו רק כלי ניידות שאפשר לעשות בו שימוש כאשר עולה הצורך. הוא זקוק לתשומת לב ולמגע וייהנה גם ממשחק משותף.

מרבץ. חשוב לדאוג בעבור הכלב למקום שבו הוא חש בטוח ונינוח. המקום אינו צריך להיות גדול והוא אמור לאפשר לכלב לרבוץ בנוחות בזמן שאינו פעיל. חשוב שהמרבץ יהיה בתוך הבית כדי שהכלב יחוש שהוא חלק בלתי נפרד מהתא המשפחתי. עליו להיות נקי, במקום שבו הכלב אינו מהווה מכשול.

מזון. כלב הנחיה אוכל מזון כלבים מוכן. אנו מקפידים על כמויות המזון הניתנות לו ועל השעות שבהן הוא מקבל את מזונו. לצורך שמירה על בריאותו חשוב שהכלב לא יקבל מזונות אחרים. רבים טועים בעת הטיפול בכלב ומעניקים לו את האהבה שהם חשים כלפיו בעיקר בתוך צלחת. באופן זה הם מקצרים את חייו ומעוררים אצלו התנהגות לא רצויה. לעתים בשל טעויות אלו נוצר צורך להחליף את הכלב טרם זמנו.

מי שתייה. בבית יש לאפשר לכלב גישה חופשית לקערת מי שתייה. בעת עבודה עם הכלב (בייחוד בימי הקיץ החמים) חשוב לאפשר לכלב גישה למי שתייה גם מחוץ לבית.

עשיית צרכים. אנו מצפים שלכלב יהיה אזור מוגדר לעשיית צרכיו. אזור זה צריך להיות סמוך לבית. שגרת הצרכים חשובה שכן היא מאפשרת לכלב להיות מרוכז בעבודתו ולא בחיפוש אחר מקום להתרוקן. לכן אדם שנעזר בכלב נחיה צריך לפנות זמן כמה פעמים ביום (כארבע פעמים) ולאפשר לכלבו להתרוקן לפני יציאה להליכה משותפת.

פעילות. אין טעם לפנות בבקשה לקבלת כלב נחיה אם הכלב לא יזכה לצאת מהבית באופן שגרתי. אדם שנעזר בכלב נחיה מצופה לטייל עם כלבו לפחות פעמיים ביום למשך כחצי שעה. יש לזכור שהפעילות של הכלב תלויה במידה רבה בפעילות של בעליו. אפשר לספק לכלב עוד פעילות גופנית על ידי שחרורו באזור מתאים לכך (גינה ציבורית מגודרת למשל).

הברשה. המראה של הכלב משקף את הטיפול בו. מסיבה זו חשוב להקפיד על הברשה יומיומית של הכלב. הברשה זו מקלה את ההתמודדות עם נשירת שיער שמאפיינת חיים עם כלב. ההברשה מאפשרת למעשה גם בדיקה יומית של הכלב. תוך כדי הסירוק אפשר לוודא בעזרת חוש המישוש וחוש הריח אם הכלב בריא ולגלות בעיות בריאות בשלבים מוקדמים. בעבור הכלב ההברשה משמשת גם הזדמנות לקבל תשומת לב ואהבה.

טיפול בפרעושים וקרציות. יש לטפל בכלב באופן שגרתי (אחת לחודש בקיץ וכאחת לחודשיים בחורף) בחומרים שמונעים מטפילים לשהות עליו. כיום החומרים הללו נוחים וקלים מאוד לשימוש.

טיפולים וטרינריים שגרתיים. כחלק מהשגרה אנו מצפים שהכלב יובא לבדיקה וטרינרית לפחות פעמיים בשנה. מלבד הבדיקה, הווטרינר מעניק חיסונים וטיפולים מונעים אחרים.

כלב נחיה משרת את בעליו כשמונה שנים. לאחר שנים כה רבות קשה מאוד להיפרד מכלב אהוב, אולם אין זה הוגן לדרוש מכלב זקן להמשיך ולעבוד כמו כלב צעיר. כמה אפשרויות עומדות לפנינו בשלב זה:

  • הכלב יכול להישאר בבית כחיית מחמד. אפשר במקביל להכניס לבית עוד כלב נחיה.
  • הכלב יימסר לאימוץ אצל חבר או קרוב משפחה.
  • הכלב יוחזר אל המרכז לכלבי נחיה והמרכז ימצא משפחה מאמצת בעבור הכלב

יחס המחוקק לכלב נחייה

תפריט נגישות