עלינו | שאלות ותשובות


תוכנית האימונים במרכז הישראלי לכלבי נחיה נמשך כשנה וחצי. בגיל 8 שבועות הגורים נמסרים למשפחות אומנות. מתנדבים אלו דואגים לבית חם ולאימון בסיסי במשך השנה הראשונה. לאחר מכן הגורים חוזרים למרכז לחמישה או שישה חודשים נוספים של אימונים אצל המאמנים המקצועיים שלנו. לאחר מכן הם מוכנים להיצמד לאדם עם עיוורון.

לברדור רטריבר, גולדן רטריבר, ותערובת של שניהם הם הגזעים המתאימים ביותר לשמש ככלבי נחיה. גזעים אלה הם אינטליגנטיים מאד, לומדים מהר, ובעלי מזג טוב ורגוע. הרבה בתי ספר לכלבי נחיה עדיין משתמשים בכלבי זאב, שהוא הגזע הראשון ששימש ככלב נחיה. לפעמים משתמשים גם בכלבים מסוג פודל לאנשים שהם אלרגיים לשערות כלבים.

גורי כלבי נחיה נולדים מכלבי רבייה שנבחרו במיוחד לשמש ככאלה, הודות לתכונות הפיזיות וההתנהגותיות המצוינות שלהם.

הם אינם יודעים! האדם העיוור חייב להכיר את המסלול ליעד המבוקש, ומעביר לכלב הוראות באמצעות פקודות קוליות וסימני יד. צמד של אדם עיוור וכלב נחיה עובד כמו נווט וטייס, כאשר האדם מנווט את הכלב לאורך המסלול, בעוד הכלב דואג שיגיעו בשלום ליעד מבלי להתנגש במכשולים. במשך הזמן כלב הנחיה יודע לחזור על מסלולים מוכרים מבלי לקבל הוראות.

העלות של גידול ואימון כלב נחיה, הכשרת אדם עיוור לעבודה עם הכלב, ומעקב אחר הצמד במשך כל שנות העבודה שלו היא בערך 150,000 ש״ח. למרות העלות הגבוהה, הלקוחות שלנו מקבלים כלבי נחיה ללא עלות.

לא. התפקיד של כלב נחיה הוא להוביל אדם שאינו רואה, והוא אינו כלב שמירה. הגזעים שאנו משתמשים בהם לכלבי נחיה הם רגועים ולא תוקפניים, והם אינם תוקפים או נושכים. חשוב מאד שכלבים אלה יהיו רגועים כשהם עובדים בתנאים של רעש וצפיפות.

המרכז מאמן ומעניק כלבים בהתאם למסלול השירות המתאים ביותר בעבורם.
לאחר חזרתם ממשפחות האומנה, קצת אחרי גיל שנה, יעברו כל כלבי המרכז מבחני הערכה ואז יקבע מסלול השירות המתאים להם: רבייה, נחייה, סיוע לנכי צה”ל המתמודדים עם פוסט טראומה או למשפחות עם ילד או מבוגר עם צרכים מיוחדים.

כלבי נחיה עובדים כ-8 שנים, עד שהם מגיעים לגיל 10. לאחר מכן העיוור מקבל כלב חדש חלופי מהמרכז. בעל הכלב יכול לשמור את הכלב אצלו ככלב מחמד, או למסור אותו לאימוץ. המרכז דואג לבית חם ואוהב לכל אחד מהכלבים במשך כל שנות החיים שלהם.

כלבי נחיה וגורי נחייה באימון זכאים להיכנס לכל מקום ציבורי: משרדי מממשלה, מסעדות, בתי קפה, תיאטרון, מרפאות, ומתקני ספורט. כלבי נחיה זכאים לנסוע בכל אמצעי תחבורה ציבורית ללא מחסום וללא תשלום. מניעת כניסה לאדם עיוור המלווה בכלב נחיה למקום ציבורי או לתחבורה ציבורית היא עבירה על החוק, ועונשו קנס של 10,000ש״ח או יותר. מניעת כניסה לאדם עיוור למקום ציבורי עם כלב הנחיה שלו – היא כמו לאפשר לאדם רואה להיכנס אך להשאיר את העיניים שלו בחוץ!

כן. כלבי נחיה רשאים לטוס בקבינה של המטוס עם האדם העיוור. כלבי נחיה חייבים לעמוד בכל החוקים ונוהלים של ארץ היעד, בדיוק כמו כלבי מחמד.

כל אזרח ישראלי בעל תעודת עיוור שמספיק מבוגר כדי לקחת אחריות על כלב נחיה ולעבוד איתו בצורה יעילה יכול לפנות למרכז ולבקש כלב נחיה. כל מועמד עובר תהליך מיון כדי לוודא שכלב יספק פתרון טוב לניידות שלו, ושיוכלו לטפל בכלב כראוי.

לא. גם אנשים לקויי ראייה שיש להם שרידי ראייה יכולים להפיק תועלת רבה מניידות עם כלב נחיה. אדם שיש לו מספיק ראייה כדי להתנייד בצורה עצמאית מבלי להיעזר במקל לבן לא יזדקק לכלב נחיה.

אין הגבלה לגבי הגיל המבוגר ביותר לקבלת כלב נחיה. אנשים בגילאים מתקדמים יכולים להמשיך לעבוד עם כלב נחיה כל עוד הם יכולים ללכת במהירות סבירה ובצורה יציבה, ומסוגלים לטפל בכלב.

מאמנים מקצועיים במרכז מבצעים הערכה לכל כלב ולכל מועמד. הכלבים מסווגים לפי גודל, מהירות הליכה, כוח, וטמפרמנט. לאחר מכן הם מוצמדים לאדם עיוור לפי גובה, כוח פיזי, מהירות הליכה, וסגנון חיים.

לא. כלבים וכלבות מתאימים להיות כלבי נחיה באותה המידה, וכלבים שחורים מתפקדים בדיוק כמו כלבים בהירים.

בניגוד למה שאנשים חושבים, הכלבים אינם יודעים! הכלבים אינם יודעים להבחין ברמזורים או להגיב לרמזורי שמע. האדם העיוור הוא המחליט מתי לחצות את הכביש. אנשים עם עיוורון לומדים להאזין לתנועה ולהחליט מתי לחצות את הכביש בביטחה. העיוור נותן לכלב פקודה לרדת לכביש ולעבור לצד השני. כלבי נחיה לומדים לסרב כל פקודה העלולה לסכן את הצמד, כמו לרדת לכביש כשיש מכונית מגיחה לפתע. היכולת של כלבי נחיה לשפוט מצב ולהחליט כיצד להגיב נקראת “intelligent disobedience”.

כן. המרכז מאמן כלבי שירות לסיוע לנכי צה”ל המתמודדים עם פוסט טראומה. בנוסף, כלבי המרכז נמסרים לילדים עם צרכים מיוחדים, אך הם לא עוברים אימונים מיוחדים נוספים.

הרבה אנשים עם עיוורון מרוצים מההליכה עם מקל או מלווה אנושי, ואינם מעוניינים לאמץ כלב נחיה. חלק אינם רוצים את האחריות הכרוכה בטיפול בכלב, וחוששים מהתגובות של בני משפחה או אנשים אחרים במקומות ציבוריים ותחבורה ציבורית. הרבה קבוצות אתניות ודתיות מתנגדים לכלבים –דבר המקשה על אנשים לאמץ כלב נחיה. המרכז עושה מאמצים רבים כדי לעודד כמה שיותר אנשים עם עיוורון או לקות ראייה לאמץ כלב נחיה לניידות, ועוזר להם להתגבר על חסמים אלו.

כלבי נחיה לומדים ללכת בקו ישר במרכז המדרכה, לעקוף מכשולים, לעצור בכל סף כביש, דלת, או מדרגות. הם גם לומדים להתעלם מכלבים אחרים, חתולים, יונים, והסחות אחרות. המאמנים המקצועיים שלנו משתמשים ב – clicker method – שהיא שיטת אימונים חדשנית המבוססת על חיזוק חיובי של התנהגות טובה. כלבים הלומדים בשיטת הקליקר לומדים מהר והם שמחים ומוכנים לציית. השימוש בשיטה מקצרת את תקופת האימונים בצורה משמעותית.

כשהולכים עם מקל – מחפשים את המכשולים. כשהולכים עם כלב, עוקפים אותם. הרבה אנשים אוהבים להשתמש במקל משום שהוא נוח, מתקפל בקלות כשהוא לא בשימוש, ואין צורך להאכיל אותו, להבריש אותו, ולטפל בו! אדם ההולך עם מקל צריך לגשש ולאתר את המכשולים שבדרך. ההליכה עם כלב נחיה היא הרבה יותר מהירה, משום שהכלב מאתר ועוקף את המכשולים ומוביל את האדם מסביבם במהירות. אנשים ברחוב צריכים לזוז הצידה כדי לא לקבל מכה מהמקל. מצד שני, כלב נחיה מעודד מגע חברתי משום שאנשים שאוהבים כלבים נוטים לגשת לאדם ההולך עם כלב נחיה, לפתוח בשיחה. ולשאול שאלות.

לא. כלבי נחיה עובדים בחוץ ומובילים את בעליהם במסלולים וליעדים. כאשר הצמד חוזר הביתה, מורידים את הרתמה והכלב פנוי לנוח, לישון, ולשחק כמו כלב מחמד. אנשים עם עיוורון אינם זקוקים לכלב כדי להוביל אותם בבית.

כשכלב נחיה הולך ברתמה, הוא בתפקיד, ועסוק ומרוכז בעבודה. לכן, אסור ללטף כלב נחיה, ואסור לשרוק, לקרוא לו, או להסיח אותו בשום צורה. אסור להאכיל כלב נחיה. בעל הכלב מקפיד לתת לכלב תזונה נכונה בשעות מסוימות. כשהכלב במנוחה, אפשר לגשת ולבקש מבעליו רשות ללטף אותו.

תשאל קודם אם הוא זקוק לעזרה! אם אתה רוצה להוביל אותו מעבר לכביש או ליעד, הושיט לו את המרפק השמאלי שלך כדי שיאחוז בו. אל תתפוס את העיוור בזרוע או בבגד שלו, ואל תגרור אותו. תלך איתו במהירות רגילה, ותזהיר אותו בפני מכשולים או מדרגות. אל תגע בכלב הנחיה או ברתמה שלו.

למרכז הישראלי לכלבי נחיה יש הרבה ידידים, מתנדבים ותומכים, התורמים מהזמן והמשאבים שלהם, ועוזרים למרכז בעבודה החשובה שלו. מתנדבים עובדים במשרדים, בכלביה, עוזרים להעביר פעילויות לקליינטים בקורסי הכשרה במרכז, ומבצעים הרבה תפקידים אחרים. יש מתנדבים שעוזרים לטפל בכלבי נחייה כשבעליהם נוסעים או חולים, ולוקחים כלבי נחיה לטייל או לרוץ בפארק. ניתן להתקשר למרכז ולהתעניין בתפקיד מתאים לכם!

תפריט נגישות